Cannes 2024: Her er filmene i sideprogrammene Kritikeruken og Quinzaine des Cinéastes (The Directors’ Fortnight)
Cannes 2024: Filmfestivalen i Cannes har nå offentliggjort sine filmutvalg i programmene for de to uavhengige sideseksjonene, Semaine de la Critique (Kritikeruken) og Quinzaine des Cinéastes (The Directors’ Fortnight). Da programsjef Thierry Frémaux forrige […]
Filmkritikerprisen 2024 til Ellos eatnu – La elva leve – Tommy Lørdahl vant hedersprisen Budbringeren
Ole Giævers film Ellos eatnu – La elva leve gjorde storeslem under utdelingen av Filmkritikerprisen i går, da den vant samtlige tre kategorier, inkludert prisen for beste norske langfilm. Hedersprisen […]
Filmfrelst #590 – Regirommet: Mari Nilsen Neira og Håvard Bustnes om Bunadsgeriljaen
I denne nye episoden av samtaleserien Regirommet, står dokumentarfilmen Bunadsgeriljaen av regissør Mari Nilsen Neira (og co-regissørene Helen Komini Knudsen og Aslaug Holm) i fokus, og Nilsen Neira møter Håvard Bustnes til dialog om sitt arbeid.
Thomas Vinterberg lager ny versjon av Brødrene Løvehjerte med amerikansk selskap finansiert av arabiske penger
Astrid Lindgrens Brødrene Løvehjerte er et mesterverk fra den nordiske barne- og ungdomslitteraturen. Nå er filmrettighetene kjøpt av et amerikansk selskap (med arabiske oljepenger), og Thomas Vinterberg skal regissere en ny versjon.
The Dupes by Tawfiq Saleh: More Tired Than Anyone Should Be
Tewfik Saleh's The Dupes (1972) serves as a reminder of cinema's potential to incite social change and foster cross-cultural empathy. By amplifying Palestinian voices and challenging dominant narratives, it advocates for human rights and justice.